donderdag 27 oktober 2011

Tielse kapster (21) helpt Albanese vrouwen op weg naar een toekomst

Door: Rinke Den Os
TIEL - Op zondag 30 oktober vertrekt Anneloes van Doorn vanuit Tiel naar Tirana. De hele maand november blijft de 21-jarige kapster in Albanië om de kneepjes van haar vak over te dragen aan vrouwen die na een moeilijk verleden willen bouwen aan een mooie toekomst.
“Ik was niet eens zo zeer op zoek naar een uitdaging als deze,” vertelt van Doorn, als kapster werkzaam bij Haarmode Sierdsema in Tiel, over het avontuur dat voor haar ligt. “Mijn vriend is geboren in Kosovo en hoewel hij al 13 jaar in Nederland is en de taal prima spreekt, wil ik graag Albanees leren spreken. Ik zat met dat doel te snuffelen op Google en stuitte toen op Stichting Hoop voor Albanië. Ik raakte geïnteresseerd en heb per mail gevraagd wat ik als vrijwilliger zou kunnen betekenen.”
De Stichting Hoop voor Albanië heeft als doelen ‘het bevorderen van het materiële en geestelijke welzijn van het Albanese volk en het verbeteren van hun levensomstandigheden.’ Hoop voor Albanië werkt vanuit een Christelijke levensvisie, maar maakt daarbij geen onderscheid tussen ras of geloof.

Ervaring delen

“Zelf ging ik er een beetje vanuit dat ik mezelf ter plaatse misschien nuttig kon maken op een school of in een bejaardentehuis, maar er blijkt een project te lopen dat me eigenlijk op het lijf geschreven is. Ik ga mijn eigen vak van kapster overdragen. Twee ochtenden in de week op de vrouwenafdeling van een gevangenis, aan vrouwen die op korte termijn vrij komen, en de rest van de week in een salon in de stad. In die salon worden vrouwen opgeleid die in het verleden slachtoffer zijn geweest van vrouwenhandel.”
Van Doorn heeft zich vooralsnog niet specifiek voorbereid op haar trip. “Ja, ik ben ingeënt,” lacht ze. “Ik neem mijn eigen scharen mee en verder zie ik het daar wel. Ik kan me bijvoorbeeld nog moeilijk een voorstelling maken van zo’n gevangenis. Wat ik weet is dat het er niet zo is als hier. De gedetineerden zitten meer ‘hutje mutje’. Tirana is eigenlijk gewoon een stad, daar heb je alles wat we hier ook hebben. Het is geen Amsterdam, maar ook geen rimboe.”
Mensen uit haar omgeving reageerden overwegend positief op het besluit om naar Albanië te gaan. “Mijn vader zou me het liefste thuis houden. Mijn vriend vindt het wel stoer en mijn moeder vindt het ook leuk. Met haar ben ik in het voorjaar nog op de fiets naar Parijs geweest. Dat was een spontane actie. Ik ben best impulsief, maar ik doe nooit zomaar wat. De beslissing is snel genomen, maar ik wil wel alles perfect geregeld hebben voor ik wegga.”
Meer weten? Kijk op de site http://www.shkbsh.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten