zaterdag 29 oktober 2011

Wallen vertegenwoordigers

Achter het raam: de vertegenwoordigers

28-10-11   15:22 uur
© anp
De prostituee Patricia vertelt in deel zeven van Achter het Raam over Metje Blaak en Mariska Majoor, de woordvoerders van de Wallen.  Probleem: de meeste vrouwen op de Wallen hebben die twee nog nooit gesproken.

Zaterdag in Het Parool

Heb jij Pauw en Witteman gezien?" informeer ik bij mijn buurvrouw. "Wat dacht je?" zegt ze lachend. "Natuurlijk. Ik  was veel te nieuwsgierig welke onzin ons Metje nu weer al die lieve kijkertjes ging verkopen." Volgens Patricia doet Metje Blaak, het gezicht van De Rode Draad, het al jaren voorkomen alsof zij de stem en het geweten is van de vrouwen op de Wallen. "Als bij ons iets gebeurt waar de media over berichten, kun je er donder op zeggen dat Metje in de buurt is om uit onze naam boos of verwijtend, of juist blij of opgelucht te reageren." Er is echter één ding dat de media over het hoofd zien: "negentig procent van mijn collega's kennen Metje namelijk niet. De meesten, zo hoor ik al jaren om me heen, hebben haar zelfs nog nooit gezien, laat staan gesproken." In diezelfde categorie bevindt zich Mariska Majoor, die net als Metje tientallen jaren geleden een paar jaar in de prostitutie zat en daarna, om aan het werk te blijven, een informatiecentrum voor prostituees, klanten en toeristen is begonnen. Patricia: "Waar ze haar informatie al die jaren nou precies vandaan haalt, is mij een raadsel, want Mariska is net zo onzichtbaar als Metje."

Volgende week: de politie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten