zaterdag 29 oktober 2011

'Schandalig dat een misdrijf het leven van een onschuldig mens kost'

© ANP
Columnist Malou van Hintum uit haar ongenoegen over de filefuik op de A2, waar afgelopen weekend een onschuldige burger om het leven is gekomen door toedoen van de politie.
Vandaag maak ik me kwaad over de politie. Dat doe ik niet vaak, want daar ben ik veel te gezagsgetrouw voor. Eén keer eerder was ik behoorlijk pissig: toen ik in de boeien werd geslagen en in een cel gezet terwijl een agent intussen toegaf dat dit nergens op sloeg. Maar ja: Regels Zijn Regels. Ik was vóór dat incident tegen preventief fouilleren - ik weigerde, en dat was de reden waarom ik werd opgepakt - en ben het daarna, dat zal niet verbazen, nog steeds.

A2
Ik ben ertegen dat onze overheid haar burgers benadert volgens het principe 'we achten je schuldig, totdat het tegendeel is bewezen'. Dat is een omkering van de bewijslast die wij als rechtschapen mensen niet moeten pikken. Maar mijn boosheid van toen verbleekt bij die van nu. Want het kan nog veel erger.

We lopen nu ook de kans om als volstrekt onschuldige verkeersdeelnemers - nooit de maximumsnelheid overtreden, altijd de parkeermeter volgegooid - letterlijk geofferd te worden. Want dat is wat dit weekend op de A2 is gebeurd.

Benzine
Schandalig is het, schandalig, en dat is wel het minste wat je kunt zeggen als iemand overlijdt doordat de politie een 'filefuik' heeft opgezet om een paar verdachten te vangen. In NRC Handelsblad (25 okt) zegt een woordvoerder van het KLPD (Korps Landelijke Politiediensten): 'Na de diefstal (van benzinze, mvh) werd onder meer een stopteken genegeerd en een aantal politieauto's geramd. Het zou te kort door de bocht zijn om die zaken buiten beschouwing te laten.' In de Volkskrant (25 okt) zegt een woordvoerder van de politievakbond: 'Het zijn benzinedieven die de auto van het slachtoffer hebben geramd. Niet de politie.'

Vogelvrij
Wat een gotspe! Mogen dergelijke misdrijven het leven van een onschuldige medemens kosten? Een genegeerd stopteken, een gestolen tank benzine en wat gedeukt blik? Maakt de politie in Nederland zulke afwegingen: we willen koste wat kost degenen pakken die we achtervolgen, en als we daarmee onschuldige burgers in levensgevaar brengen, zelfs als het onschuldige mensen het leven kan kósten, so be it?

In Kunduz willen we politieagenten leren de mensenrechten te respecteren. In Nederland ben je als automobilist vogelvrij als de politie achter een boef aanzit.

Cynisme
Is hier sprake van domheid, kortzichtigheid, grofheid of cynisme?
Stel je bent de politieman die heeft bedacht: 'We creëren een file. Daar knallen ze dan op. En dan hebben we ze.' 's Avonds kom je thuis, waar de dampende stamppot op tafel staat, je kust je vrouw en je kinderen. Zij vraagt: 'Hoe was je dag?' En jij zegt:' Vervelend incident. We wilden een paar lui inrekenen en dat is gelukt, maar daarbij is een dode gevallen. Die vent had er helemaal niks mee te maken.'

Maastricht
Ik weet niet wie de 35-jarige man uit Maastricht was. Maar gezien zijn leeftijd is de kans groot dat hij ouders had, en zelf een gezin. Wat heeft de politieman gezegd voor wie zijn vrouw de voordeur opendeed?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten